entropia | PŁÓTNA / PÓŁTONY
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Piotr Młodożeniec

PŁÓTNA / PÓŁTONY | CANVAS / HALFTONES

malarstwo | animacje | druki | painting | animations | prints

28.06 - 26.07.2013 otwarcie: 28.06.2013 godz.18.30

opening: 28 June 2013, 6.30 p.m.

wstęp wolny | admission free



Piotr Młodożeniec /1956/, grafik, malarz, rysownik, projektant, autor filmów animowanych, ilustracji książkowych i prasowych, a także świetlnych kompozycji neonowych. Pochodzi z artystycznej rodziny: jest synem Jana Młodożeńca, jednego z najwybitniejszych twórców tzw. polskiej szkoły plakatu, bratem Stanisława Młodożeńca, malarza mieszkającego w USA oraz wnukiem Stanisława Młodożeńca, futurystycznego poety okresu międzywojennego, którego tekst "Hymn pokoju" znalazł się na płycie FUTURISTA polskiego zespołu punk rockowego Pidżama Porno. Na warszawskiej ASP studiował malarstwo w pracowni prof. Teresy Pągowskiej, sztukę książki u prof. Janusza Stannego, a dyplom z plakatu uzyskał w pracowni prof. H.Tomaszewskiego. Laureat prestiżowych nagród w dziedzinie plakatu (Francja, Japonia, Polska). Autor słynnego znaku COEXIST użytego przez zespół U2 podczas trasy koncertowej. Mieszka i pracuje w Warszawie. 



Piotr Młodożeniec wypracował własny rozpoznawalny styl operujący mocnym znakiem i skrótem myślowym przyprawionym ironią i humorem. Graffiti, szablon i sitodruk - środki ekspresji opozycji politycznej i undergroundowej, a także pionierskie eksperymenty na komputerze należą do stałego repertuaru środków w jego twórczości, którą sam określa jako "sztukę miejską". Miasto jest bowiem dominującym wątkiem jego twórczości i zarazem najważniejszym kontekstem funkcjonowania dla grafiki użytkowej.



Najnowsza seria prezentowanych na wystawie obrazów wizualnie nawiązuje do techniki rastra stosowanej w drukach gazetowych. Obrazy-informacje, kolumny dzienników, zdjęcia oraz gest malarski stwarzają - podobnie jak krótkie animacje - niezwykle ekspresyjną, pulsującą kompozycję. Dynamika miasta, a w szczególności Wrocławia, miasta z tradycjami niezależnych działań artystycznych, aktualnie tętniącym wieloma zdarzeniami, jest doskonałym kontekstem dla tej prezentacji. Artysta zaprojektował także druk unikatowy - „Pocztówkę dla Wrocławia”, która będzie prezentem dla widzów odwiedzających galerię.
Wystawie towarzyszy gazeta "Płótna, Półtony"


__________________

Młodożeńcy: kto jest kim?

Zaczęło się od Stanisława Młodożeńca – futurysty, naocznego świadka Rewolucji Październikowej, przyjaciela Brunona Jasieńskiego i Tytusa Czyżewskiego. Ta trójka w krakowskiej kawiarni „Esplanada” założyła grupę artystyczną „Katarynka” i dała pierwszy w Krakowie pokaz poezji futurystycznej (na przełomie 1919/1920 roku). 
W 1921 Stanisław Młodożeniec wydał tomik „Kreski i Futureski”, w którym tak opisał XX wiek:


XX wiek
zawiośniało – latopędzi przez jesienność białośnieże 
- KINEMATOGRAF KINEMATOGRAF 
                                                  KINEMATOGRAF...
słowikując szeptolesia falorycznie caruzieją. 
– GRAMOPATHEFON GRAMOPATHEFON 
                                                    GRAMOPATHEFON...
iokohama – kimonooka cię kochają z europy 
– RADIOTELEGRAM RADIOTELEGRAM 
                                                    RADIOTELEGRAM...
espaniolę z ledisami parlowacąc sarmaceniem 
– ESPERANTISTO ESPERANTISTO 
                                                        ESPERANTISTO...
odwarszawiam komentuję dosłoneczniam 
– AEROPLAN AROPLAN... 
zjednoliterzam paplomanię
                                                                  – STENOGRAFIA...



No i była jeszcze słynna jedniodniówka futurystów „ Nuż w bżuhu”, a potem współpraca z Tadeuszem Peiperem i „Zwrotnicą”, książeczki dla dzieci, powieść „Na Budzeniu”, w której sięgnął do swoich chłopskich korzeni, kampania wrześniowa, internowanie na Węgrzech, ucieczka do Turcji i służba w Samodzielnej Brygadzie Strzelców Karpackich. Pod koniec 1943 roku do czerwca 1944 roku pracował dla tajnej radiostacji polskiej „Świt” nadającej audycje z terytorium Wielkiej Brytanii, a po wojnie zaczął współpracę z Radiem Wolna Europa. Do Polski – już ciężko chory – wrócił do kraju w kwietniu 1957 roku. Zmarł dwa lata później.
Jego syn Jan miał wtedy 30 lat. Cztery lata wcześniej, w 1955, ukończył studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u profesora Henryka Tomaszewskiego, który podkreślał, że „przez całe życie starał się odnaleźć znaki, które byłyby zrozumiałe dla wszystkich”. Wybitny polski plakacista stał się też mentorem Piotra Młodożeńca, syna Jana. 
To Janowi Młodożeńcowi kinomani zawdzięczają plakaty do „Wielkiego Gatsby’ego”, „Dawno temu w Ameryce”, czy „Ojca chrzestnego”, a książkowi esteci okładki „Transatlantyku” Gombrowicza czy „Szpetnych czterdziestoletnich” Osieckiej. Prościej byłoby powiedzieć, gdzie nie ma jego prac, niż wyliczać gdzie są. Zmarł w grudniu 2000 roku, a rok później we Wrocławiu zorganizowano jego wystawę monograficzną. 
I wreszcie najmłodsze pokolenie: Piotr, też grafik jak ojciec, i malarz oraz Stanisław – malarz, od dwudziestu lat nowojorczyk, od zawsze wierny w swoich fascynacjach i inspiracjach tradycji wielkich awangard pierwszej połowy XX wieku. 
Piotr przyznaje, że twórczością słynnego dziadka zainteresował się dopiero, gdy dojrzał. Jako nastolatka zdecydowanie bardziej wciągał go wizualny świat kreowany przez ojca. Ale kto wie, jakie talenty objawią w najmłodszych Młodożeńcach…

Katarzyna Kaczorowska