entropia | CZARNE PŁATKI ŚNIEGU
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

fot. M.J., A.R.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Roman Bromboszcz

CZARNE PŁATKI ŚNIEGU | THE BLACK SNOWFLAKES

wydruki | prace interaktywne | dżwięki | zapachy | prints | interactive works | sounds | flavours

26.09 - 10.10.2014

otwarcie: 26.09.2014 godz. 18:00 | piątek

opening: friday, 26 september 2014, 6 PM

wstęp wolny | admission free



na otwarciu performans
"Muzyka składa się z liczb" na laptopa, dwa smartfony, projektor i kamerę internetową

opening performance: "Music consists of Numbers" for laptop, two smartfons, projector and web cam


__________________

Na wystawie znajdują się wydruki, prace interaktywne, muzyka elektroniczna generowana na żywo oraz zapachy. W warstwie tekstowej pojawiają się kwadratowe i trójkątne plansze graficzne z wypowiedziami literackimi. Są to utwory z dwóch cykli, które tworzą książki w przestrzeni. Pierwszy z cykli to poetycka powieść science-fiction, gdzie pojawia się kolonia ludzi-pszczół. Drugi z cykli to aforyzmy. Krótkie wypowiedzi filozoficzne i poetyckie wyrażone za pomocą pięciu czcionek i pięciu barw.
Obok tego pojawiają się prace wykorzystujące nowe technologie oraz zapachy propagowane przez metalowe koszyki. Przestrzeń wystawiennicza przepełniona jest dźwiękami, zarówno wprost związanymi z pracami komputerowymi jak i powiązanymi asocjacyjnie z umieszczonymi w niej wydrukami.
Wspomniana w tytule nuta melancholii bierze się ze sposobu oceny współczesności. Utwory literackie przedstawione w przestrzeni mają znaczenie apokaliptyczne. Mówią wprost o dehumanizacji, cybernetyzacji a także o kresie człowieka. Przedstawiają przyszłość, w której osoby stają się liczbami a zwycięzcą ogłasza się statystyka. W tej wizji przyszłości człowiek zszedł ze swojej pozycji na korzyść człowieka plus a ta wersja technicznej amputacji jest zarazem biologiczną mutacją.
Rozmieszczone w przestrzeni plansze tworzą coś w rodzaju obiektu-książki. Artysta posługuje się róznego rodzaju formami literackimi, w tym, literaturą eksperymentalną I poezją cybernetyczną. W sytuacji galeryjnej ożywia konteksty kinestetyczne, budując wielowymiarowy układ odniesień.
W ramach sztuki interaktywnej do wykorzystania są prace komputerowe, gdzie jedna z nich posługuje się projekcją na podłogę, druga wykorzystuje projekcje naścienną, a trzecia pozostaje po części ukryta, by wpływać na pewną audiowizualną warstwę instalacji.
Wystawa przedstawia kulturę współczesną z punktu widzenia melancholii i egzystencjalnej opozycji. Melancholia wyrażona zostaje jako utracona możliwość naprawienia świata. Możliwość naprawienia świata zostaje zaprzepaszczona ale pozostaje egzystencjalna opozycja. To coś wyrażać można porzez siłę eksperymentu, popęd zabawy.
Roman Bromboszcz
__________________

Roman Bromboszcz – rocznik siedemdziesiąty. Zajmuje się działalnością na pograniczu sztuk wizualnych, muzyki elektronicznej, programowania, nauk na styku różnych problemów. Autor książek poetyckich “digital.prayer”, “U-man i masa”, “Hz”, „918-578”. Krytyk i kurator animujący wydarzenia artystyczne z zakresu literatury, muzyki eksperymentalnej, wideo, instalacji i malarstwa. Wydał książkę “Estetyka zakłóceń” dotyczącą zjawisk awangardowych i eksperymentalnych w sztuce dwóch ostatnich stuleci oraz książkę „Ewolucja i wartość” dotyczącą przemian wartości w kulturze europejskiej. Występuje na żywo tworząc multimedialne performance solowo, w KALeKA lub w ramach projektu Perfokarta. Tworzy strony internetowe, grupy heterarchiczne, w celu kolaboracji i inspiracji. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

udostępnij
https://www.facebook.com/events/699073983516825/

__________________

patronat medialny:
Kultura NatychMIASTOwa
http://kulturanatychmiastowa.pl
https://www.facebook.com/kulturanatychmiastowa
Obieg
www.obieg.pl