PIOTR MŁODOŻENIEC (ur. 1956 w Warszawie) - malarz i grafik, projektant grafiki użytkowej - plakatów, ilustracji książkowych i prasowych, druków ulotnych, a także autor filmów animowanych i neonowych kompozycji świetlnych. Pochodzi z artystycznej rodziny: jego ojciec Jan to słynny polski artysta, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu, dziadek Stanisław - poeta o futurystyczno-dadaistycznym rodowodzie, brat Piotra jest malarzem w Nowym Jorku. Studiował w warszawskiej ASP (malarstwo w pracowni prof. T. Pągowskiej, sztukę książki w pracowni prof. J. Stannego), dyplom uzyskał w 1981 roku w pracowni plakatu prof. H. Tomaszewskiego. Związany z podziemną "Solidarnością" i ruchem niezależnej sztuki lat 80. W 1991 roku razem z Markiem Sobczykiem (współtwórcą słynnej Gruppy malarzy lat 80.) założył firmę Zafryki projektującą plakaty, ilustracje, grafikę użytkową. Jest autorem słynnego znaku "CoeXisT", pracy która weszła w skład objeżdżającej od 2001 roku cały świat wystawy Museum on the Seam w Jerozolimie, a także stała się sztandarowym hasłem Bono, lidera grupy U2. Wystawiał w Polsce i wielu krajach świata, m.in. USA, Kanadzie, Japonii, Niemczech. Nagrodzony m.in. Grand Prix na Festiwalu Plakatu w Chaumont (1993), srebrnym medalem na 16. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Wilanowie (1998). Mieszka i tworzy w Warszawie.


Piotr Młodożeniec, jakkolwiek jest spadkobiercą najlepszej tradycji polskiej grafiki i w sposób oczywisty czerpie z bogactwa jej dorobku, wypracował własny rozpoznawalny styl, bazujący na estetyce ekspresjonistycznej Młodych Dzikich, minimalizowaniu i upraszaczaniu formy, operowaniu mocnym znakiem i skrótem myślowym przyprawionym ironią i humorem. Jednak najmocniejszy wpływ na jego twórczość wywarły przełomowe dekady 70-80, czasy rozkwitu ekspresji undergroundowej. Graffiti, szablon, sitodruk i pionierskie eksperymenty z pracą na komputerze weszły na stałe do repertuaru środków, jakimi posługuje się w swojej twórczości, a którą sam określa jako "sztukę miejską". Miasto jest bowiem dominującym wątkiem jego twórczości i zarazem najważniejszym kontekstem funkcjonowania dla grafiki użytkowej. Młodożeniec jako jeden z pierwszych polskich artystów zaczął tworzyć z pomocą komputera, świadomie przy tym rezygnując z wyrafinowanych możliwości tego urządzenia i narzucając mu stylistykę "ręcznej roboty". Z pomocą komputera tworzy rownież króciutkie animowane formy filmowe - bez określonego celu, często jako produkty uboczne procesu projektowania.

Na ekspozycję w Galerii Entropia złożą się obrazy ruchome i nieruchome. Piotr Młodożeniec pokaże swoje krótkie filmiki w otoczeniu prac malarskich i graficznych, stanowiących kontekst i dopełnienie elmentarnych sytuacji ukazanych w ruchu.

 


quicktime 7.2 plug-in required

<<<

kilka prac z wystawy >>>

<<<