<<<

 

 

 

Szczyt Formy to cykl otwartych spotkań autorskich z artystami młodego i średniego pokolenia zajmującymi się szeroko pojętymi działaniami przestrzennymi [począwszy od rzeźby, poprzez instalacje, aż do działań perfomatywnych czy interwencji w przestrzeni publicznej].
Cykl ten to wspólna inicjatywa Koła Naukowego Forma przy Katedrze Rzeźby ASP we Wrocławiu oraz galerii Entropia i ma eksperymentalny charakter spotkań/konfrontacji uznanych artystów ze studentami. Uczestniczyli oni w tworzeniu listy gości, a dyskusje będą moderowane przez członków studenckiego koła naukowego.
Spotkania pomyślane są jako autorskie prezentacje dające artystom możliwość bezpośredniej prezentacji swojej sztuki bez żadnej mediacji, studentom zaś / i reszcie publiczności] osobistego kontaktu z artystami, a także zapoznania się z żywym procesem twórczym czy problemami istnienia na współczesnym rynku sztuki.
koordynacja: Karolina Freino

 

Kuba Bąkowski
STUDIUM DO FILMU W MUZEUM HISTORII NATURALNEJ

STUDY FOR THE MOVIE IN MUSEUM OF NATURAL HISTORY
27.11 - 17.12.08
otwarcie: 27.11.08 godz.18.00 | czwartek
opening: Thursday November 27, 6 pm
spotkanie z autorem, pokaz: godz.19.30 /projekt "Szczyt formy"
/
meeting with author, screening: 7.30 pm

 

Pierwsza odsłona nowego projektu Bąkowskiego prezentowana w Entropii zainspirowana została wizytami artysty w LC. Bates Museum of Natural History w stanie Maine w USA. Muzeum powstawało na początku ubiegłego wieku z inicjatywy charyzmatycznego filantropa George'a Walter Hinckley'a i pozostało w niezmienionej formie do dzisiaj. Wypreparowane i eksponowane w sposób daleko odbiegający od nowoczesnych standardów obiekty - węże, insekty, tapiry, ogromne łosie czy złowiony przez E. Hemingwaya błekitny marlin, zestawione z gipsowymi popiersiami Lincolna, Shakespeare'a i inych historycznych postaci tworzą prawdziwy gabinet osobliwości. Przypominają kolekcję dziewiętnastowiecznego naukowca-odkrywcy, obsesyjnego podróżnika - kolekcjonera.
Projekt Bakowskiego wychodzi od specyficznej sytuacji gdzie muzeum rozumiane jako kolekcja nowych odkryć, jest zbiorem niewiadomych. Eksponaty mimo, że skatalogowane i opisane, wymykają się poznaniu. Nauka okazuje się niewystarczającym i być może także niepotrzebnym narzędziem do ich zrozumienia a ich status pozostaje tym samym nieokreślony. Nowe fotografie, rzeźby i minimalistyczne intalacje wideo Bakowskiego podejmują specyficzną grę z muzealnym eksponatem przyrodniczym, wchodzą z nim w dialog w nowy, nieoczekiwany sposób.

m.s.

___________________

Kuba Bąkowski

Twórca video-instalacji, fotografii, projektów multimedialnych. Studiował w ASP w Poznaniu ( dyplom w 2001 roku). Znakiem rozpoznawczym sztuki Bąkowskiego jest utopijny a przy tym ironiczny charakter jego działań artystycznych, chęć konfrontacji świata realnego ze sztucznym, generowanym przez elektroniczne media oraz porzewrotne poczucie humoru.

Wielokrotnie podejmował temat pokonywania siły grawitacji i ograniczeń własnego ciała. W 2002 roku w pracy Lekki w Eterze (2001-2006) oddał ironiczny hołd Gagarinowi, a rok później, w ramach projektu Testy Lotnicze (2003), stworzył machinę unoszącą w powietrze wielkoformatową fotograficzną podobiznę jej konstruktora - alter ego artysty. W pracach wideo odnosił się do fenomenu telewizji, wykorzystując ją jako materiał i podmiot dzialania artystycznego. W 2004 roku pojawiał się każdej nocy między wrześniem a listopadem w Programie Drugim Telewizji Polskiej, gimnastykując się i medytując na jego ekranie kontrolnym. TV Zero Zones była unikatową realizacją artystyczną polegającą na interwencji w strukturę telewizyjnej emisji w czasie jej trwania.
W kolejnych realizacji Museum of Earth on 433 Eros (2006) korzystając przewrotnie ze stylistyki science-fiction, tworzył para-futurologiczne projekty z wykorzystaniem orginalnych fotografii NASA, w które wprowadzał własne teksty zmieniając je w postery reklamowe ery kosmicznej ekspansji.
Installation With Air Compressor and Latex Gloves (2007) to jedna ze "Airsculptures" Bąkowskiego - kompresor i nadmuchiwane przez niego latexowe rekawiczki tworzą, quasi-biologiczną strukturę, przypominającą kwiat, morski ukwiał lub chmure. Przy spadku ciśnienia wenątrz takiego ukladu kompresor automatycznie włącza sie i wpompowuje powietrze do środka - instalacja "oddycha" w kilkunastominutowym cyklu. Ursa Major to z kolei fotograficzny projekt, w którym zaproszone przez artyste osoby mają za zadanie wykonać (używając różnych źrodeł światla) świetlny rysunek dobrze znanej pod każdą szerokoscią geograficzną konstelacji Wielka Niedźwiedzica (Ursa Major). Istotny dla tego projektu jest kontekst w jakim powstają kolejne fotografie. Na przykład Ursa Major.Międzynarodowa Street 64/66A (2007) zostal zrealizowany we współpracy z grupą mieszkanców warszawskiego bloku. Fotografia, prezentowana jako lightbox, przedstawia ich stojących na dachu swojego budynku i rekonstruujących Wielką Niedźwiedzicę na tle wieczornego nieba, przy pomocy zapalonych żarowek trzymanych w rekach.
Najnowsza praca Bąkowskiego Well Where Are We (2008) to udźwiękowiona instalacja. Artysta, wykorzystał w niej podstawową cechę popkulury - jej zdolnośc do banalizowania i unifikowania zdarzeń i rzeczy pochodzących z kompletnie różnych kontekstów. I tak - rzeźba (która powstała w wyniku przerobienia plakatu reklamowego Universal Studios) przedstawiająca komiksowego potwora Incredible Hulk'a , filozoficznie odpowiada na pytania zadawane przez podobiznę Abrahama Lincolna. Jest nią jubileuszowa butelka Avon After Shave w ksztacie popiersia prezydenta, znaleziona w nowjorskim sklepie ze starociami.

www.kubabakowski.net

Kuba Bakowski

Author of video installations, photographic and multimedia projects. Studied at the Academy of Fine Arts in Poznan. Projects of utopian and, at the same time, ironic nature, a desire to confront the real world with the artificial one generated by the digital media, and a perverse sense of humor become Bakowski's trademarks.

His video works commented on the phenomenon of TV, using the geometrical image of the tv-test-card. In 2004, he appered on the public TVP 2 (Telewizja Polska) channel for two months, exercising and meditating, late at night, after the day's programme has ended, against the colourful background of the test pattern (TV Zero Zones). In his latest works, exploiting, in a perverse manner, the SF image vocabulary, Bakowski creates quasi-futurological scenes modelled upon NASA photographs combined with added text (Museum Of Earth On 433 Eros) as well as uses props like medicine pills and sewing pins to create fake, but suprising realistic, landing modules or research devices (Spaceships, Explorers, Samplers and Other Explorative Devices). Bakowski often reaches for a convention that could be described low-tech cyberpunk: the human being is in a state of symbiosis with technology here, while at the same time being oppressed by it (A Boy And His Dog). Then, Ursa Major (Big Dipper) is a photographical project where people invited by the author using different sources of light are supposed to make a luminous drawing of Ursa Major (Big Dipper), a constellation well-known the world over. Crucial for this project is the context in which following photographs are created. Ursa Major. International Street 64/66A was realized by a group of fellow neighbors from an apartment building. They walk out on the roof and holding lighted bulbs are creating the Ursa Major constellation on the evening sky.

web page: www.kubabakowski.net